3 gode IT-tips: Ferieperioden

By 13. juli 2021 Uncategorized @da

3 gode IT-tips: Ferieperioden

 

Måske er du allerede hoppet på ferie, eller er lige på trapperne til det, men uanset hvad, så er ferieperioden over os.

Derfor har vi samlet nogle forholdsregler, som er gode at huske, når man bevæger sig uden for de vante rammer i virksomheden.

 

#1 Offentlige/usikre netværk

Du har hørt det før, og der er rigtig god grund til det…

Brug din sunde fornuft, når du sidder på caféen, i lufthavnen eller på hotellet. Skal du logge ind på din bank, sociale medier, eller lige tjekke hvad kollegaerne laver på intranettet, så gør dig selv den tjeneste at vente, indtil du er på et sikkert netværk igen.

Det kan være en fordel at benytte en VPN-tjeneste, så data bliver sendt krypteret via netværket.

Hvorfor?

Fordi de it-kriminelle potentielt kan følge med i hvad du går og laver på det åbne netværk, hvorimod en VPN-løsning sikrer at de kun kan se at du er koblet på en VPN-tjeneste – altså ikke hvad du laver, og derved minimerer risikoen for at blive kompromitteret.

En løsning på dette kunne også være at få Heimdal Endpoint protection på virksomhedens enheder – så har man altid en sikkerhed – også til når medarbejderne arbejder hjemmefra. (spørg os, hvis det kunne være interessant).

 

#2 Phishing – falske mails

Det er en god idé altid at være kritisk overfor mails, som du modtager. Specielt på tidspunkter hvor det giver mening at du sidder i noget andet, som f.eks. morgenmad, frokost e.l., hvor du nemt kan komme til at klikke på et link eller vedhæftet dokument, da du lige er opmærksom på noget andet.

Det kan være mails alt fra SKAT, postselskaber eller lægen.

Det vigtige er at pointere at en kedelig trend, er at du modtager en mail, hvor det ligner at den er fra chefen, men det er udelukkende identitetssvindel – vær derfor på vagt og giv et kald til chefen eller vedkommende, hvis du er i tvivl.

Du kan undgå dette ved at have tjenester som Fraud Prevention, som vi kan hjælpe dig med at sætte op til dig eller alle brugerne, hvor disse mails bliver fanget i en gruppe for sig selv, hvorefter IT-administratoren kan frigive den, hvis den er reel nok.

#3 Autosvar

Det er helt normalt og rigtig god service at have autosvar på sin mail, når man ikke er tilgængelig i en længere periode.

Det er dog vigtigt at tænke på, hvilke informationer du deler på dit autosvar. Oftest er det ikke noget man forbinder med IT-kriminalitet, men det bør man, da disse informationer kan bruges til at planlægge et cyberangreb mod jer – som førnævnt CEO-svindel.

Et sikkert autosvar indeholder:

  • Jeg er ikke tilgængelig i øjeblikket pga. ferie (uden at skrive hvornår man befinder sig, eller hvor længe man er utilgængelig)
    • Herunder er det vigtigt at du med dine faste kontaktpersoner har sagt at du er på ferie i x antal uger, hvorfor det bliver irrelevant at det står navngivet i autosvaret.
  • At dine kollegaer vil holde øje med din mail, da du derfor slipper for at give unødvendige informationer til afsenderen omkring dine kollegaer.
  • Forskel på om det er en intern eller ekstern afsender, som modtager autosvaret, og hvad der står i det.

Undgå derfor at indsætte:

  • Personlige oplysninger (kontakt oplysninger)
  • Lokation (Der er ingen grund til at modtageren får at vide, du er taget på bilferie til Italien i de næste 3 uger)
  • Oplysninger der henvender sig til din chef eller andre i virksomheden.

 

Bonus tips:

Har I afklaret hvordan I forholder jer i ferien?

  • Hvad er jeres plan, hvis noget går galt?
  • Er der taget backup af jeres data inden ferien?
  • Må medarbejderne tage deres PC’er med på rejsen?
  • Er der slået to-faktor-godkendelse til?
  • Hvem har ansvaret når du er væk (har du afklaret med din leder, hvad der forventes?)
  • Hvem har styr på de daglige arbejdsgange?
  • Har I afklaret med jeres samarbejdspartnere, om der er behov for ekstra support i perioden?

 

Når dette er sagt…

..Så kan vi naturligvis hjælpe jer på alle områder, og komme med best-practice, skulle det være nødvendigt.

Vi har ikke lukket i sommerferien, så vores telefoner er stadig åbne, og du kan altid henvende dig til vores support, som glædeligt hjælper dig videre i (forhåbentligt) sommervarmen.